Publikácie  Filmové recenzie  Pavučina snov

Pavučina snov

Pavučina snov 1
Pavučina snov 2
Pavučina snov 3

Sú sami uprostred divočiny. Každý z nich má svoje problémy. Spoločne musia čeliť hrôzam nie z tejto Zeme. Alebo zomrieť musí každý sám:

Štvorica priateľov, medzi ktorými existuje oddávna tesné, takpovediac telepatické puto sa každý rok schádza do odľahlej loveckej chaty v americkom štáte Maine, aby si zaspomínali a oddýchli si od svojich každodenných povinností. Tento rok však ich spoločná akcia bola predsa len o niečom inom ako o spomínaní, spoločnom popíjaní, rozhovoroch o ženách a poľovačke – stali sa totiž svedkami invázie mimozemských parazitov, schopných ovládnuť mysle i telá ľudí. Miesto ich pobytu je spolu so širokým okolím vyhlásené za karanténnu zónu a kontroly nad oblasťou sa ujíma fanatický plukovník Curtis na čele špeciálneho vojenského komanda …

Úvod najnovšieho filmu ostrieľaného režiséra Lawrence Kasdana je súčasne aj introdukciou rovnomenného románu Stephena Kinga. Znalcovi žánru súčasne pripomenie hybrid Reinerovej adaptácie inej Kingovej knižky „Stoj pri mne“ a Kasdanovej vlastnej, mimoriadne úspešnej snímky „Grand Canyon“.

Napriek bizarnosti, o aspektoch ktorej sa ešte budeme zmieňovať, zakomponoval Stephen King do „Pavučiny snov“ aj svoje vlastné zážitky, aké sa epizódne premietli aj do celuloidovej podoby. 19. júna 1999 kráčal spisovateľ po krajnici vidieckej cesty, keď do neho narazilo nákladné auto. To mu takmer rozdrvilo pravú nohu, zlomilo panvu i štyri rebrá, poškodilo chrbticu a prerazilo pľúca. „Správne som mal byť už po smrti“, komentuje King, ktorý svoj život po nehode nazýva „bonusové kolo“. Je známe, že počas svoje rekonvalescencie kúpil od šoféra, ktorý incident spôsobil auto za 1600 dolárov a úplne ho rozbil kladivom.

Príbeh postupne sa presúvajúci doprostred zasnežených lesov pôsobivo graduje do scény, predznamenávajúcej neblahé udalosti: lesné zvieratá defilujúce na úteku pred očami užasnutých priateľov, vtáci, medvede, vlci, zajace, líšky i jelene, neobvyklé spoločenstvo koristi i dravcov unikajúce bok po boku pred neznámym nebezpečenstvom, silnejším ako pocit ohrozenia odvekými predátormi …

Lawrence Kasdan je etablovaný režisér, ktorý s prehľadom zvláda scény majúce navodiť pocit náhleho, prekvapujúceho desu, práve tak ako aj akčné sekvencie za ktoré by sa nemusela hanbiť ani tvorivý tím Jerryho Bruckheimera. Tento film je naozaj veľmi ťažké žánrovo definovať, ale to sa napokon týka aj románovej pôvodiny i keď je možné, že filmoví tvorcovia vložili čierny humor svojrázneho druhu aj do momentov, kde ich možno spisovateľ iba nerád vidí.

Napriek svojej minutáži vyznieva film – možno vďaka strihu – skratkovito, syntézu psychologického hororu a paranoje ozvláštnenej science-fiction treba skôr chápať ako autorský zámer. Za zvláštnu pozornosť stojí aj stvárnenie úsilia doktora Devlina, pátrajúceho v „skladisku vlastnej pamäti“, vďaka ktorému si spomenieme aj na prekrásny vizuálny nápad Charlieho Kaufmana s koridorom do hlavy Johna Malkovicha.

Pri zobrazení vývojového cyklu mimozemských organizmov si tvorcovia nebrali žiadne servítky, aj keď ich postupy boli prinajmenšom svojrázne. Na druhej strane, aké formy štylizácie možno použiť k vykresleniu útoku vesmírnych parazitov bez toho, aby sme neskĺzli do klišé viac- alebo menej vydarených napodobenín „Votrelca“?

Herecké výkony predstaviteľov, menovite Thomasa Janeho v úlohe doktora Henryho Devlina sú uspokojujúce, aj keď vďaka svojím kvalitám mohol dostať viac priestoru Morgan Freeman, zjavne inšpirovaný postavou plukovníka Kurtza z Coppolovho opusu „Apocalypse Now!“

Je známe, že filmové adaptácie Kingových diel, v ktorých si aj samotný autor posluhuje filmovým jazykom väčšinou nepatria medzi príliš vydarené, azda s výnimkou projektu Briana De Palmu s excelentným prepisom „Carrie“. Z rámca rutinných, žánrových time-out spracovaní vybočili aj „Mŕtva zóna“, „Osvietenie“, „Vykúpenie z väznice Shawshank“, či „Míľa“ . „Pavučinu snov“ možno z tohto hľadiska zaradiť k nadštandardnému priemeru, ktorý napriek pocitu celkovej diskontinuity ostáva filmom, aký nepochybne zapôsobí na temné stránky vašej mysle.

Hodnotenie: 70%

Dreamcatcher (USA, Kanada 2003), 136 min., Réžia: Lawrence Kasdann, Scenár: William Goldman, Lawrence Kasdan. Kamera: John Seale, Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Thomas Jane (dr. Henry Devlin), Damian Lewis (Gary Jones), Jason Lee (Joe), Timothy Olyphant (Pete), Donnnie Wahlberg (Duddits Cavell), Tom Sizemore (kapitán Underhill), Morgan Freeman (plukovník Curtis) a i.

aktualizácia: 17.01.2017 | počet zobrazení: 1496

počet prístupov od 10.02.2007: 715728
počet prístupov dnes: 168